17 mars 2008

Sol eller snö?

Jag kan ärligt säga att jag inte förstår mig på det väder som råder just nu. Hela helgen var det helt underbart vårväder och man blev lycklig bara av att titta ut genom fönstret. Solen sken starkt, himlen var vackert ljusblå och de små fåglarna sjöng så fint för oss. Det enda man ville göra var att vara ute i det fina vädret och ta in alla solstrålar man bara kunde. Allt för att få lite energi och ljussken!

Men så är det måndag igen och när jag nu tittar ut genom mina fönster är det en chock som slår emot mig. Hur kunde ett vackert vårväder helt plötsligt förvandlas till snö och iskalla vindar? Trädgrenarna väger idag lätt mot den starka vinden och snöflingorna yr runt där ute och bildar en sorts dans som inte har några bestämda steg. Jag är förundrad över hur detta kunde ske och förstår inte alls varför. Det var ju så himla gött väder igår så varför kunde inte det hålla i sig? Det är dags för lite vår nu. En omställning som gör att alla vaknar till liv från våra vinterdvalor och tar sig ut i den stora vida världen igen.

Inga kommentarer: