06 mars 2008

En lugn vecka framöver

Namnet på min blogg är ju "tankar från ett varmt hjärta". Men det är långt ifrån mitt lilla hjärta är så varmt som jag skulle önska, men jag ska inte klaga för jag har mat på bordet och tak över huvudet. Däremot är det inte alltid jag orkar med vissa personer. Jag får helt enkelt nog och försvinner upp på mitt rum och stänger in mig där. Jag tål inte riktigt den barnsliga attityd vissa har, det löjliga beteende vi runt omkring får utstå med och tonläget i rösten som ibland (allt som oftast) skär genom öronen.

Hade jag kunnat hade jag tagit saken i egna händer och avslutat kontakten, men det kan/går/får jag inte. Och detta beror på vissa komplikationer som finns runt denna speciella bekantskap. Det finns många tillfällen där jag fått bita mig hårt i tungan eller läppern för att hindra något olämpligt från att klinga ut ur min mun. Jag hade mer än gärna tagit saken i egna händer och låtit det där olämpliga slunkit ur mig, men mitt samvete säger annat.

Med tanke på detta är det otroligt skönt att få uppleva en vecka där (nästan) att är som vanligt igen. Slippa de skärande orden i mina öron och de barnsliga kommentarerna. Det ska bli skönt att ha ovanvåningen för sig själv i en hel vecka och kunna sova en hel natt utan att någon gång bli väckt. Skönt att kunna somna utan att behöva höra en massa oväsen genom väggen. Skönt att kunna vara mig själv och kunna leva precis så som jag vill, utan att behöva anpassa mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet vad du menar, och jag förstår dig.

Du kände mig, i en avlägsen tid. I alla fall känns den så, avlägsen.

Kommer ihåg hur du också då, kände likadant och hur du inte ville prata om det. Men jag tror att jag förstod i alla fall.

Du var en förebild.