20 mars 2008

"Högt tidigt klar"

Jag slog upp tidningen imorse och bläddrade som vanligt ganska snabbt fram till sportsidorna. Rögle hade förlorat, HIF vunnit osv. osv. Men vad som lockade min blick och tanke lite extra var en artikel om Carolina Klüft. Nu har hon slutligen bestämt sig inför framtiden och det blir ingen mer mångkamp för henne på ett tag. Jag köper hennes resonemang helt och hållet, det är inget fel på det. Bristande motivation och önskan att prova något nytt. Att vara bäst i världen år efter år utan att ha någon som riktigt kan konkurrera om förstaplatsen kan inte vara så himla kul. Att innan en tävling börjar redan veta att man antagligen kommer att vinna, förutsatt att man inte blir skadad eller trillar, måste motivativera ganska lite faktiskt.

Nu ska hon i stället satsa på längdhopp och tresteg och det ska bli kul att se hur hon kan hävda sig i de grenarna. Hennes förutsättningar är väl ganska goda, med tanke på att hon inte är någon nybörjare i någon av dem. Det som stör mig mest är den person som skrivit artikeln, eller rättare sagt några av de rader den skrivit. Under tiden jag läste blev jag gladare och gladare för var rad mina ögon vandrade förbi. Men sedan kom det jag innerst inne väntat på. Det stod något i stil med att Sverige nu går miste om en solklar guldmedalj under OS. Jag blir lika förundrad varje gång reportrar och andra personer i medierna säger eller skriver något sådant. Visst att det hade varit kul att se om allas vår Carro hade klarat av att fixa den där guldmedaljen eller inte. Men detta är ett beslut hon har tagit och allt här i världen handlar inte om medaljer. Och vem säger att hon inte kan knipa en medalj ändå? Fast i någon av hennes nya grenar då vill säga. Jag håller mina tummar allt vad jag kan för att det går bra och önskar henne all lycka i hennes nya satsning.

Nu över till en person som för några timmar sedan tog en EM-guldmedalj. Anna Lindberg trotsade sina ryggsmärtor och vann simhoppet i EM på en-meterssvikten. En fantastisk prestation och en ännu större sådan om man tänker på att hon försvarade hennes förra EM-guld. Ett stort grattis till Anna! Vad som fastnade mest i mitt huvud under tiden jag tittade på tävlingen var den ena kommentatorns kommentar när tjejerna hoppade. Mer än en gång sa han att en simhopperska var, jag citerar; "högt tidigt klar". Det är så osammanhängande att det blir sammanhängande i mina öron. Tänker man efter en gång extra förstår man vad han menar men lyssnar man bara snabbt fattar man absolut ingenting. Tänk vad ord kan vända och vrida i hjärnan på oss. Det är fascinerande och otroligt kul att höra hur vi snurrar in oss själva i ordens stora djungel.

Imorgon bitti drar jag iväg till Parchim i Tyskland tillsammans med laget för ett fyra dagar långt träningsläger. Så skönt, kul, inspirerande och motiverande det ska bli!

Glad Påsk på er!

Inga kommentarer: