05 februari 2009

Ett ljus i mörkret

När man befinner sig i en mörk tillvaro försöker man hela tiden leta efter tecken eller bevis på att ljuset finns där någonstans och att allting kommer bli bättre. Mycket i mitt liv har varit nästintill nattsvart de senaste veckorna. Det har liksom bara stegrats hela tiden och jag har inte riktigt sett slutet på allt mörker. Men så igår kom en liten ljusglimt som visar att allt i min omgivning inte är förknippat med detta välbekanta mörker.

Som en del redan vet tar jag examen till sommaren och nedräkningen till denna dag har nu börjat på allvar. För snart fyra år sedan tog jag mina första stapplande steg på den utbildning jag nu snart är klar med. Förvirringen under den första perioden var total och jag visste inte riktigt vad jag höll på med eller vilken nytta jag skulle ha av att lära mig vissa saker. Förvirringen finns fortfarande kvar men jag kan ändå känna att jag fått en helhetssyn av mina snart fyra år på Campus.

Nu när jag är inne på sluttampen är det alltid lika skönt och roligt att kunna bocka av och lämna saker som är avklarade bakom mig. Det kan vara kurser, tentor, arbeten eller vad som helst som tar mig ett steg närmre mot att vara färdigutbildad. Igår var en dag som lyfte upp mig lite ur mitt annars så mörka djup och jag kunde bocka av två saker, två arbeten närmare bestämt. Det ena av dessa betydde att jag även kunde bocka av en kurs som vi avslutade för några veckor sedan.

Räknat från idag har jag om jag räknar efter; tre mindre grupparbeten, ett lite större grupparbete, en tenta och magisteruppsatsen kvar att göra på ungefär fyra månader. Nedräkningen fortsätter!

Inga kommentarer: