25 april 2008

Into the wild

Behovet av musik är stort i världen. Många hade inte kunnat leva utan den och jag är en av dom. Det finns något speciellt med att lyssna på alla vackra toner klinga ut från högtalarna och in i ditt hjärta. Jag har hittat en artist som jag förut inte hört talas om, vilket en del kanske tycker är konstigt i och med att det är en så känd person som det är. Artisten jag talar om är Eddie Vedder, sångare i Pearl Jam.

Det hela började med att jag såg ett program på TV för en ny verklighetsbaserad film som heter Into the wild, vilken handlar om Christopher McCandless liv. Filmen i sig verkar vara oerhört bra och gripande om en ung man som efter graduation ger sig ut i vildmarken för att lifta till Alaska. Programmet kom till en viss punkt där de började prata om filmmusiken och vem som gjort den. Och som ni antagligen kan lista ut är det Eddie Vedder som gjort den, en skiva med 11 låtar. Efter att ha hört hans namn på TV´n memorerade jag detta och vandrade sedan upp till datorn för att söka efter honom på YouTube. Naturligtvis hittade jag honom och lyssnade igenom nästan alla låtar på soundtracket, de flesta av dom fantastiskt bra. Men de låtar som fastnat mest, i både mitt huvud och i mitt hjärta, är "Society" och "Guaranteed". De är helt underbara helt enkelt.

Jag längtar redan tills dess att filmen och soundtracket står i min hylla så att jag kan titta och lyssna på dem när som helst.

Inga kommentarer: